Friday, July 10, 2009

Fitrah...

Satu hari Ali telah megajak Abu bermusafir ke ibu negeri bagi Selangor. Abu pun bersetuju. Tepat pukul 2 ptg mereka pun pergi ke Shah Alam. Sewaktu perjalanan pulang Ali mengajak Abu berhenti makan di food court UiTM kampus Punjak Alam. Sambil mereka makan mereka juga berbincang tentang masalah diri masing-masing. Mereka sebenarnya pernah menjadi kawan rapat dahulu tetapi antara sebab tertentu hubungan mereka agak renggang dan kadang-kadang dingin.
“Li diri aku nie kosong la. Aku rindu diri aku yang dulu” kata Abu yang menyebabkan Ali tersentak dengan kata-kata itu. “ko tau tak mak aku cakap aku ni dah banyak berubah, dulu rajin pegi masjid, rajin baca Al-qur’an tapi dah berubah sekarang” luahan hati Abu. “Semuanya ni kerana dua benda je perempuan dan rokok. Aku berusaha nak berubah tapi aku masih sayang kedua-duanya” luahannya lagi. Ali hanya mendengar dan memberi semangat dan dorongan kepada Ali supaya kembali pada fitrahnya.
---------------------------------------------------------------
Itulah fitrahnya manusia, keinginannya untuk mentaati Allah swt dan meninggalkan larangan-Nya. Jika manusia itu berusaha melupakan perasaan itu maka kehampaan dan kesunyian akan menyelubungi mereka. Lupakah kita tentang hadith tentang Nabi menyebut bahawa bayi itu seperti kain putih maka ibu-ayahnya yang mencorak sama ada nasrani, yahudi dan majusi dan Nabi tidak menyebut sama ada Islam, nasrani, yahudi dan majusi kerana sesungguhnya Islam itu agama fitrah yang sememangnya patut dianuti oleh setiap yang bergelar jin dan manusia.
“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahu”(Ar-Rum:30)
“Dari Abu Hurairah r.a berkata: telah bersabda Nabi saw “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka kedua orang tuanya yang menjadikan mereka yahudi, nasrani dan majusi, bagaikan binatang yang melahirkan binatang, apakah engkau temui yang cacat hidungnya (berbeza dari induknya)?”(HR Al-Bukhari&Muslim)
Al-Khaththabi r.h berkata “Setiap anak yang dilahirkan pada asal penciptaannya di atas fitrah, iaitu tabiat yang lurus dan perilaku yang selalu siap menerima kebenaran. Sekiranya dibiarkanbegitu saja, niscaya fitrah itu akan tetap tumbuh. Kerana kebenaran agama ini dibenarkan oleh akal, melencongnya banyak orang kerana buruknya taqlid dan rosaknya lingkungan. Sekiranya ia lepas dan selamat dari hal itu, niscaya ia tidak memiliki keyakinan melainkan keyakinan Islam” (Ma’alimut tanzil, Al-Baghawi, tahqiq: M. Abdullah An-Namir, cet IV,1417, Dar Thaybah, Riyadh)

Rujukan
Al-Qur’an dan termahannya
Untukmu yang berjiwa hanif, Ust Armen Halim Naro, Pustaka Darul Ilmi, Bogor.
-Abu Abdur Rahman, 10/7/09,3.30pm,tg malim-

No comments:

Post a Comment